DigiD, Identiteitskaarten en paspoorten op Tenerife?
Lees hier wat op Tenerife uw mogelijkheden zijn, waar u terecht kunt en welke vereisten er zijn voor het DigiD, Identiteitskaarten en paspoorten.
Identiteitskaarten en paspoorten.
Op de Canarische eilanden kunt u geen Nederlandse identiteitskaarten en paspoorten meer aanvragen. Het Nederlandse consulaat op Tenerife is alleen nog beschikbaar voor de Nederlandse belangen op de eilanden waaronder culturele en zakelijke contacten op Tenerife en de contacten daarvoor met de pers.
De Nederlanse Ambassade heeft een consulair team dat met enige regelmaat Tenerife bezoekt met het mobiele aanvraagstation (MVA).
Tijdens die bezoeken heeft u de mogelijkheid om een paspoort of identiteitskaart aan te vragen zonder dat u naar Madrid hoeft te gaan.
Het komende bezoek van het team op de Canarische eilanden is voorzien in week 41, dat is van 7 tot en met 11 oktober 2024.
Welke dagen het team op welk eiland is staat nog niet 100% vast, dit zal van de aanmeldingen afhangen. Ons idee is eerst naar Gran Canaria en afsluiten op Tenerife. Het is nog niet bekend tot wanneer u zich kunt inschrijven.
Als mensen zich willen opgeven dan kunnen zij een mail sturen met de informatie over hoeveel personen het gaat en op welk eiland ze wonen.
Als u op de pagina van de ambassade bent moet u het pijltje V naast spanje aanklikken voor de volledige uitleg.
𝗟𝗘𝗧 𝗢𝗣: 𝗩𝗲𝗿𝗮𝗻𝗱𝗲𝗿𝗶𝗻𝗴𝗲𝗻 𝘃𝗼𝗼𝗿𝘄𝗮𝗮𝗿𝗱𝗲𝗻 𝗯𝗲𝘇𝗼𝗲𝗸𝗲𝗻 𝗖𝗼𝗻𝘀𝘂𝗹𝗮𝗶𝗿 𝗧𝗲𝗮𝗺
Na de laatste bezoeken van ons Consulaire Team aan de regio hebben we geconcludeerd dat het aanmeldsysteem voor deze bezoeken helaas niet langer werkt. Dat komt onder meer door de paspoortpiek, waardoor de vraag groter is dan het aanbod. Om deze reden is in overleg met het Ministerie van Buitenlandse Zaken besloten dat bezoeken aan de regio’s weer uitsluitend toegankelijk worden voor mensen voor wie reizen naar de ambassade of een Vfs kantoor extra lastig is.
Daarmee gaan we terug naar het systeem zoals het tien jaar geleden gold, bij het opstarten van deze extra dienstverlening.
𝗪𝗶𝗲 𝗸𝗼𝗺𝘁 𝗶𝗻 𝗮𝗮𝗻𝗺𝗲𝗿𝗸𝗶𝗻𝗴 𝘃𝗼𝗼𝗿 𝗮𝗳𝘀𝗽𝗿𝗮𝗮𝗸? De volgende personen komen in aanmerking voor een afspraak:
• Nederlander waarvan het reisdocument op het moment van het bezoek binnen 4 maanden verloopt 𝗘𝗡 die een (fysieke) beperking heeft waardoor men slecht ter been is (onderbouwd met een doktersverklaring), of
• Nederlander waarvan het reisdocument op het moment van het bezoek binnen 4 maanden verloopt 𝗘𝗡 die 67 jaar of ouder is, of
• Nederlander waarvan het reisdocument op het moment van bezoek binnen 4 maanden verloopt 𝗘𝗡 die deel uit maakt van een gezin met een kind t/m 4 jaar.
Daarnaast dient u aan te tonen dat u in Spanje als woonachtig staat ingeschreven.
NB: Het voldoen aan bovengenoemde voorwaarden biedt geen garantie op een afspraak. We proberen tijdens de bezoeken zoveel mogelijk mensen te helpen, maar vanwege de grote vraag naar afspraken, kunnen wij helaas niet iedereen bedienen. Wij hopen op uw begrip.
𝗔𝗮𝗻𝗸𝗼𝗻𝗱𝗶𝗴𝗶𝗻𝗴 𝘃𝗮𝗻 𝗯𝗲𝘇𝗼𝗲𝗸𝗲𝗻 𝗲𝗻 𝗮𝗮𝗻𝗺𝗲𝗹𝗱𝗲𝗻 Ieder bezoek aan de regio kondigen we aan via Facebook en onze website.
Bij de aankondiging treft u alle informatie over het aanmeldproces voor een afspraak.
𝗞𝗼𝗺𝘁 𝘂 𝗻𝗶𝗲𝘁 𝗶𝗻 𝗮𝗮𝗻𝗺𝗲𝗿𝗸𝗶𝗻𝗴 𝘃𝗼𝗼𝗿 𝗲𝗲𝗻 𝗮𝗳𝘀𝗽𝗿𝗮𝗮𝗸?
U kunt in Madrid (ambassade of Vfs) en Barcelona (Vfs) terecht voor een afspraak. Ook kunt u terecht op luchthaven Schiphol en in elf Nederlandse grensgemeenten. Zie ook: https://www.nederlandwereldwijd.nl/paspoort-id-kaart/buitenland/paspoort-spanje
Deze tekst is letterlijk overgenomen van een facebook bericht dat de Spaanse ambassade voor Nederland in Madrid op 5 maart 2024 geplaatst heeft.
De Nederlandse identiteitskaart is vernieuwd.
Deze vernieuwde identiteitskaart bevat een chip met een inlogfunctie. Daardoor kunt u binnenkort inloggen met je identiteitskaart bij de Nederlandse overheid, het onderwijs, de zorg of pensioenfonds via DigiD. Inloggen met een identiteitskaart met behulp van de DigiD app geeft extra zekerheid en zorgt zo voor maximale bescherming van iemands gegevens. Om deze gegevens goed te beschermen willen organisaties de zekerheid dat gegevens altijd met de juiste persoon worden gedeeld, daarvoor is de Nederlandse identiteitskaart verder ontwikkeld en voorzien van een chip.
Lees hieronder wat u moet doen als u een nieuwe kaart wilt aanvragen.
U heeft een nooddocument nodig.
Bent u in Spanje en is uw paspoort of identiteitskaart (ID-kaart) kwijt of gestolen?
U heeft een nieuw Nederlands paspoort of identiteitskaart nodig.
Dan kunt u terecht bij de Nederlandse ambassade in Madrid. U kunt dit ook doen bij de Nederlandse grensgemeenten en op Schiphol.
Als het doornemen van de website van de ambassade nog vragen bij u oproept kunt u natuurlijk contact met hen opnemen.
DigiD app problemen.
Zoals velen gemerkt hebben kan het inloggen bij de belastingdienst en "mijnoverheid" vanaf 1 februari alleen nog met de DigiD app of sms-verificatie.
O.a. de SVB heeft hierover een bericht gezonden naar iedereen die een AOW-uitkering ontvangt uit Nederland
Het aanvragen van de DigiD app levert vaak problemen op en de helpdesk DigiD of "mijnoverheid” heeft geen idee welke problemen er zijn en hoe die opgelost kunnen worden.
De bestaande DigiD aansluiting kan omgezet worden naar de DigiD app door middel van een ID check. Dit is het scannen van een identiteitsbewijs met een geschikte telefoon of tablet (met NFC-lezer).
Wat is uw situatie?
Heeft u een geactiveerde DigiD? En logt u in met gebruikersnaam en wachtwoord? Dan activeert u de app met een ID-check. Logt u in met sms, dan activeert u de app met de ID-check of sms-controle. Als u inlogt in de app, laat deze automatisch zien hoe u de app kunt activeren.
Ik heb al DigiD met gebruikersnaam en wachtwoord
Heeft u DigiD met alleen gebruikersnaam en wachtwoord? Dan kunt u de DigiD app alleen activeren met de ID-check. Hiervoor heeft u een geldig Nederlands identiteitsbewijs nodig en een geschikte telefoon of tablet (met NFC-lezer).
Een geschikt identiteitsbewijs voor de ID-check is uw Nederlandse paspoort of identiteitskaart.
Het probleem:
Naar nu blijkt komt het vaak voor dat bij paspoorten of ID-kaarten, uitgegeven door een buitenlandse ambassade, er problemen zijn met het scannen van de chip die ingebouwd zit
in deze identiteitsbewijzen. Dit is noodzakelijk om de DigiD app te downloaden. Ook sms-verificatie levert vaak problemen op. Om dit op te lossen heeft Buitenlandse Zaken de mogelijkheid geopend om de verificatie via een videocall mogelijk te maken. Omdat een z.g. baliecode noodzakelijk is om de DigiD app te activeren en de mensen die al DigiD hebben daarover niet beschikken zal een nieuwe DigiD aangevraagd moeten worden.
Afspraak maken.
U moet een afspraak maken om uw DigiD-activeringscode te ontvangen via videobellen. Elke vrijdag vanaf 9.00 uur (Nederlandse tijd) komen er 500 afspraken vrij voor de week erna. Let op: alle afspraakmogelijkheden zijn meestal binnen 1 tot 2 uur volgeboekt. Bij desk 1, 2 en 3 kunt u terecht voor afspraken tussen 9.00 en 17.00 uur (Nederlandse tijd). Desk 5, 6 en 7 zijn voor afspraken tussen 15.00 en 22.30 uur (Nederlandse tijd).
Gebruikersnaam of wachtwoord vergeten.
Kunt u niet inloggen omdat de gebruikersnaam of wachtwoord onjuist zijn? Vraag dan voor de afspraak een nieuwe DigiD aan. U maakt daarbij zelf een nieuwe gebruikersnaam en wachtwoord aan. Vergeet deze gegevens niet.
Baliecode verlopen.
Heeft u geen baliecode of is uw baliecode verlopen? Ook dan vraagt u voor de afspraak een nieuwe DigiD aan. Daarbij ontvangt u een nieuwe baliecode. Wat heeft u nog meer nodig tijdens de afspraak? Bekijk wat u nog meer nodig heeft tijdens de afspraak op de pagina
DigiD activeringscode ontvangen via videobellen.
Afspraak maken (aanklikken)
Nodig voor de afspraak:
Uw baliecode van 9 tekens, beginnend met een B. Na uw DigiD-aanvraag heeft u deze per sms en per email ontvangen. Uw baliecode is tot 30
dagen na uw DigiD-aanvraag geldig.
Uw DigiD gebruikersnaam en wachtwoord.Uw geldige paspoort of identiteitskaart van een land uit de Europese
Economische Ruimte, waarvan u het documentnummer tijdens de aanvraag heeft ingevuld. Een rijbewijs is niet toegestaan.
Uw burgerservicenummer (BSN), als deze niet op uw paspoort of ID-kaart staat.
U staat ingeschreven in de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI). U heeft geen RNI-uittreksel nodig voor de videobelafspraak.
Een laptop met webcam en microfoon of een tablet met camera aan de voorkant.
Een goede internetverbinding waarmee u kunt videobellen.
Een recente internetbrowser, zoals Microsoft Edge, Firefox Google, Chrome, Opera of Safari.
Heeft u een afspraak gemaakt? Dan ontvangt u een e-mailbevestiging van de afspraak met daarin instructies. En een link waarmee u de videoverbinding kunt maken.
Let op:U moet persoonlijk videobellen om uw activeringscode te ontvangen. U mag daarbij wel hulp krijgen.
Omdat de activeringscode 30 dagen geldig is en de video belafspraak vaak langer duurt dan 30 dagen is het aan te bevelen om eerst de video belafspraak te maken en pas daarna een nieuwe DigiD aan te vragen waarbij de baliecode wordt gegeven die nodig is om de DigiD app te activeren.